door | okt 15, 2020

12x zo kun jij meer aankopen behalen met jouw online advertenties

 

Je hebt jouw advertenties ingesteld en je best gedaan voor converterende teksten en afbeeldingen. De campagnes lopen inmiddels, maar… er komen maar geen aankopen via de advertenties?! Geloof me, dit gebeurt bij een beginnende adverteerder veel vaker dan je denkt. Het is altijd balen als jouw advertenties het niet direct zo goed doen als je had gehoopt en je minder aankopen behaalt. Gelukkig zijn er manieren om dit op te lossen. In deze blogpost lees je twaalf mogelijke redenen waarom jij nog geen/weinig aankopen behaalt en hoe je dit kunt oplossen.

 

1. De bereikte persoon moet getriggerd worden door de teksten en het beeldmateriaal 

Hoe hard jij ook hebt zitten zwoegen op die tekst en jouw mooiste foto hebt uitgekozen, het kan dat deze toch niet geschikt zijn voor de advertentie, de doelgroep of het specifieke product. Gelukkig kun je dit gemakkelijk zien of uitsluiten. Bekijk in Advertentiebeheer hoe hoog jouw CTR is. CTR staat voor click-through rate, oftewel het percentage mensen dat doorklikt na het zien van jouw advertentie. Gemiddeld ligt deze in Nederland rond de 1,5%, volgens de benchmark van Frankwatching. Lig jouw CTR hier boven? Dan prikkelen jouw advertenties en wordt er wel doorgeklikt, maar loopt jouw bezoeker ergens anders vast. Ligt de CTR onder deze 1,5%? Herschrijf je teksten of gebruik meerdere versies tegelijkertijd om te kijken welke het beste werkt. Hoe meer mensen doorklikken naar jouw website, hoe groter de kans is dat het aantal aankopen groeit.

 

2. De looptijd van de adverteren moet langer zijn

Als je echt net begint met adverteren en jouw campagne pas net loopt, is het belangrijk dat je jouw advertenties de tijd geeft. Facebook heeft namelijk tijd nodig om te leren welke doelgroep veel doorklikt, aankopen doet of veel interesse heeft. Door hier meer over te leren, kan Facebook zelf aansturen op een converterende doelgroep. Facebook raadt daarom altijd aan om de advertenties minstens een week te laten lopen voordat je conclusies trekt en aanpassingen doet. Daar ben ik het mee eens, tenzij je fouten ziet in de advertenties die aangepast moeten worden. Let wel op dat je dit niet te vaak doet, want grote aanpassingen kan Facebook als een reset in het leerproces zien waardoor Facebook nog meer tijd nodig heeft!

 

3. De frequentie ligt laag / De doelgroep is groot / Het budget is niet hoog genoeg

​Drie dingen die eigenlijk hetzelfde betekenen: jij kunt de doelgroep niet vaak genoeg bereiken. Gemiddeld moet men een product 7 keer zien voordat hij/zij overgaat tot aankoop. Dat kan natuurlijk lager zijn voor laagdrempelige en goedkope producten, maar het kan voor sommige (dure of complexe) producten vele malen hoger liggen. Hoe hoog de gemiddelde frequentie voor jou is, weet je pas na een periode adverteren.

Als jij een grote doelgroep hebt ingesteld maar een laag budget kun je nooit iedereen uit die doelgroep bereiken. Laat staan dat je de bereikte personen ook nog eens 7 keer bereikt met jouw advertenties. En een advertentie slechts één keer zien is vaak echt te weinig. Om dit op te lossen moet je dus of jouw budget verhogen of jouw doelgroep verkleinen. Hierdoor verhoog je de frequentie en neemt de kans op meer aankopen.

 

4. Je bereikt nog niet de juiste personen

Als je niet de juiste doelgroep bereikt kun je experimenteren met jouw advertenties wat je wilt, maar dan ga je geen aankopen behalen. Met ‘niet de juiste doelgroep’ bedoel ik een doelgroep niet voldoende geïnteresseerd is in jouw doelgroep om over te gaan tot aankoop. Het kan zijn dat deze doelgroep wel doorklikt, maar vervolgens afhaakt omdat het toch niet is wat hij/zij zoekt of omdat de prijs hoger ligt dan verwacht. Het kan ook dat de doelgroep helemaal niet doorklikt, waardoor de CTR laag is. Ik start altijd met het instellen van meerdere doelgroepen, zodat je kunt analyseren welke het beste presteert. Experimenteer hiermee!

 

5. Jouw website kan gebruikersvriendelijker

Ook al werkt jouw advertentie nog zo goed, als de website niet gebruiksvriendelijk is, haken de bezoekers af. Zorg ervoor dat het gemakkelijk is om door te klikken, om informatie op te zoeken, een product toe te voegen aan de winkelwagen en dat de bezoeker gemakkelijk door het bestelproces of aanmeldproces loopt. Hierdoor zijn er minder afhakers en behaal je dus meer aankopen.

6. Jouw product is vernieuwend.

In de vorige nieuwsbrief vertelde ik je dat de gemiddelde frequentie 7 is. Dit betekent dat men jouw product gemiddeld zeven keer moet zien voordat hij/zij overgaat tot aankoop. Echter kan dit ook lager of hoger liggen. Wanneer jij een zeer vernieuwend hebt, duurt het vaak langer voordat de bereikte persoon snapt wat jouw product is en hoe dit hen kan helpen. Om hier op in te spelen heb je een hogere frequentie nodig. De oplossing hiervoor is een kleinere doelgroep of door het budget te verhogen.

7. De prijs van jouw product ligt hoger dan verwacht

Wanneer jouw product een relatief hoog prijskaartje heeft, kost het ook extra tijd om deze aankoop te overwegen. Je weet inmiddels al dat de gemiddelde frequentie 7 keer is. Maar je kunt je vast voorstellen dat bij dure producten de frequentie hoger is. Je kunt de frequentie verhogen door het budget te verhogen of de doelgroep te verkleinen. Let er wel op dat de bereikte persoon verschillende content(typen) ziet, zodat hij/zij nog steeds geprikkeld wordt.

8. De advertentie wekt andere verwachtingen

Je bereikt wellicht al een hoop potentiële klanten met jouw advertenties en er wordt volop doorgeklikt. De CTR ligt dan ook hoog of in ieder geval boven de benchmark. Maar eenmaal op je website blijven de aankopen uit. En uit alle tests blijkt ook dat je website echt wel gebruikersvriendelijk is… Ga dan eens na of jouw advertentie echt een afspiegeling is van jouw merk/product. Staat er wellicht informatie in die anders opgevat kan worden? Vraag dit ook eens anderen en pas de advertenties waar nodig aan.

9. Jouw advertenties werken nog niet samen met andere marketingkanalen

Online advertenties zijn een geweldig middel om jouw omzet te verhogen. Echter heb je hiernaast ook (bijna) altijd andere marketingtools nodig. Bijvoorbeeld PR, organische social media en e-mailmarketing. Al deze kanalen moeten inspelen op de verschillende fases van de customer journey. Zet je nu alleen nog online ads in? Ga dan na hoe je jouw marketing nog sterker kan maken door ook andere kanalen in te zetten.

10. Je bereikt jouw publiek in een andere fase van de customer journey

Als jij een aankoop doet, is dat vaak van een merk dat je al kent toch? Het kost tijd om een merk en de producten te leren kennen. In een aankoopproces (customer journey) doorloop je verschillende fases, bijvoorbeeld: bewustzijn, overweging, aankoop, service, loyalty. Wanneer je iemand bijvoorbeeld in de bewustzijn fase bereikt, geef je dus andere informatie dan in de andere fases. Een koud publiek wil vooral geinspireerd worden, terwijl iemand in de overwegingsfase meer wilt weten over unique selling points (jouw unieke verkoopargumenten). Speel hierop in door meerdere campagnes in te zetten voor de verschillende doelgroepen in de verschillende fases

11. Jouw Facebook Pixel meet nog geen aankopen

De Facebook Pixel trackt jouw website bezoekers over jouw hele website. Het kan weleens gebeuren dat hier iets niet goed is ingesteld. Zonde, want dan heeft Facebook geen idee of er een aankoop (of add-to-cart, of een lead) heeft plaatsgevonde. En hierdoor kan Facebook niet optimaliseren. Er wordt namelijk een ontzichtbaar profiel gemaakt van Facebook & Instagram gebruikers die jouw producten kopen en hierdoor worden andere mensen met hetzelfde profiel getarget. Check daarom altijd van tevoren de gebeurtenissen via Gebeurtenissenbeheer!

 

12. Jouw funnel is niet compleet

Wanneer je start met adverteren, kun je vast niet wachten om die ads live te zetten. Vergeet niet van tevoren na te denken over een structuur van advertenties. Ik zet voor mijn klanten bijna altijd 2+ campagnes tegelijk aan. Bijvoorbeeld één verkeerscampagne en één conversiecampagne. Zo kun je veel verkeer naar de website halen én deze mensen daarna opnieuw bereiken met de conversiecampagne. Zo zorg je ervoor dat men jou vaker voorbij ziet komen en jou beter leert kennen. Met meerdere campagnes kun je inspelen op de fase waarin de prospect zich bevind. 

Food for thought dus! Heb jij al over al deze punten nagedacht bij het maken van jouw advertenties? En kom je er niet uit? Stuur mij vooral een berichtje, ik denk graag met je mee.

 

Foto door Pixabay via Pexels

 

Desk with laptop notebook and paper with data sheets

Meer blogposts

Deze blogposts vind jij waarschijnlijk ook interessant:

Is jouw Facebook Pixel AVG Proof?

Is jouw Facebook Pixel AVG Proof?

Is jouw Facebook Pixel wel AVG Proof?   Toen twee jaar geleden de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) werd ingevoerd gingen bedrijven als een gek aan de slag met het maken van Privacy Statements en Cookie meldingen. En jij vast ook. Als je sinds die...

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met de nieuwsbrief van Days of Content ontvang jij regelmatig gratis tips over online marketing in je mailbox. Je krijgt tips over het optimaliseren van jouw advertenties en e-mailcampagnes. Ook houd ik voor jou alle ontwikkelingen op het gebied van online advertising voor je in de gaten. Zo ben jij helemaal up-to-date en is nog marketing altijd actueel. 

[convertkit form=1415967]

Door je aan te melden voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met de Privacy Statement van Days of Content