Al jaren wordt er hard geroepen dat video dé grootste trend is binnen de (social) media. En ook wij staan hier volledig achter. Video is een geweldig middel voor het verbeteren van het merkgevoel van consumenten. Dit leidt tot een verhoogde merkbetrokkenheid. Maar hoe haal je het beste uit YouTube als marketingtool? Waar moet je rekening mee houden bij het maken van een strategie voor YouTube en de uiteindelijke content? In dit artikel bespreken we  keuzes en modellen die je in gedachte moet houden bij het inzetten van YouTube als marketingtool in 2020.


Bepaal je doelen

Allereerst moet je bepalen of het inzetten van YouTube als marketingtool aansluit bij jouw online- en marketingdoelstellingen. Ook moet je kiezen welke mogelijke doelstellingen op YouTube aansluiten bij jouw primaire doel. Dit is uiteindelijk belangrijk bij het besluit wat voor content je zult creëren. Doelstellingen die door content op YouTube behaald kunnen worden, zijn:

  • Het vergroten van het bereik; het vergroten van de merkbekendheid
  • Het beïnvloeden van merkgevoel: het vergroten van affectie richting het merk
  • Het genereren van leads en conversies


Onderzoek je doelgroep

Voordat je besluit wat voor videocontent je gaat maken voor YouTube, is he van belang dat je de wensen van de doelgroep onderzoekt. Ga bijvoorbeeld in gesprek met een focusgroep of houd een enquête. Wellicht heb je al een ander social media platform waar je polls of discussies kunt starten. Niet alleen is dit nuttig voor jouw eigen strategie, het laat de doelgroep tevens zien dat je met hen meedenkt. Vragen die je aan de doelgroep kunt stellen zijn:

  • Aan wat voor type video’s heeft de doelgroep behoefte: grappige challenges, informatieve tutorials, etc.
  • Op welk moment van de dag en de week kijkt de doelgroep videocontent op YouTube
  • Hoe lang duurt een ideale video op YouTube voor de doelgroep?


Sponsored of branded content

Een keuze die je moet maken is wat voor type content je wilt inzetten: sponsored content, branded content of een combinatie van beide.

Branded Content


Branded content is content die je voor je eigen kanaal maakt. Daarin kan je je producten laten zien, maar dat is niet altijd noodzakelijk. Door grappige, prikkelende en/of feelgood content te koppelen aan de merknaam, kun je merkbekendheid genereren en/of het merkgevoel verbeteren. Bovendien vinden kijkers sluikreclame vaak irritant en pikken ze hier snel doorheen, waardoor het overmatig tonen van de producten averechts kan werken.

Een goed voorbeeld van een branded content kanaal is het Nederlandstalige CokeTV kanaal van Coca Cola. Hierin gaan de hosts uitdagingen aan, die niet altijd gerelateerd zijn aan cola of ander eten en drinken. De content is grappig, luchtig en gezellig: precies een situatie waarin een Coca Cola zou passen. Toch zie je geen Coca Cola producten langskomen in de video’s, omdat de connectie al duidelijk genoeg is door het gebruik van de typische rode Coca Cola kleur en het woord ‘Coke’.

Het voordeel van branded content is dat je volledige controle hebt over de content en de kanalen. Je kunt via deze manier direct in gesprek met de doelgroep, bijvoorbeeld via de comments. Het nadeel van deze methode is dat het veel tijd en moeite kan duren voordat het aantal abonnees groeit en het beoogde bereik per video bereikt wordt.


Sponsored Content


Sponsored content is content die niet op het eigen kanaal wordt geplaatst, maar op die van één of meerdere influencers. Dit wordt in samenwerking met de influencer gedaan. In de meeste gevallen maakt de influencer de content zelf of speelt hij/zij op zijn minst een rol in de video. In tegenstelling tot branded content, wordt bij sponsored content wél het merk genoemd of de producten getoond. Opnieuw is het belangrijk dat dit niet in de vorm van sluikreclame wordt gedaan, omdat de kijker hierdoor juist een aversie krijgt voor de content en het merk. Het voordeel van sponsored content is dat het minder tijd en moeite kost om een groot publiek te bereiken. Dit publiek kan nog compleet onbekend zijn met jouw merk, waardoor de merkbekendheid snel groeit.


Je hoeft uiteraard geen keuze te maken tussen sponsored content en branded content. Sterker nog: de twee kunnen elkaar versterken. Door ze te combineren, kun je meer merkbekendheid genereren, meer abonnees op het eigen kanaal behalen, en het merkgevoel verbeteren en versterken.

Contentplanning

Nu je je doelen hebt bepaald en hebt gekozen welke type content daar het beste bij past, moet je nadenken over een contentplanning. Het ‘Hero, Hub, Hygiene model’ helpt je hierbij. Dit model beschrijft 3 typen content en hoe je deze moet afwisselen.

Hero, Hub & Hygiene Model


Hygiene content is het type content dat je het meeste plaatst, gedurende het hele jaar. Deze is content is evergreen: altijd relevant en niet afhankelijk van een specifieke gebeurtenis. Het sluit aan op het zoekgedrag van de doelgroep. Hub content is content die ervoor zorgt dat bezoekers terugkeren en hen blijft boeien. Tot slot is er Hero content. Dit type content plaats je het minst en is gelinket aan specifieke gebeurtenissen, bijvoorbeeld een evenement. Het zorgt voor een flinke boost in traffic. Wanneer je jouw contentplanning maakt, zorg dan dat je deze verhouding in de gaten houdt. Het zorgt voor een goede balans tussen evergreen content en content rondom specifieke evenementen. Bovendien speel je in op de verschillende zoekopdrachten van de doelgroep.

Afbeeldingsresultaat voor hero hub hygiene model
Figuur 1: Hero Hub Hygiene Model

Aan de slag

Wanneer je deze stappen volgt, weet je zeker dat je jouw content volledig aansluit bij de wensen van de doelgroep. Bovendien heb je op basis van dit artikel een sterke contentplanning en past de content bij jouw online doelstellingen. Wil je graag ondersteuning bij het inzetten van YouTube als marketingtool. Stuur mij vrijblijvend een bericht!