Waarom je geen a/b test moet inzetten bij Facebook & Instagram advertenties
Als je start met adverteren lees je veel over A/B testen. Met deze optie kun je verschillende doelgroepen, titels, afbeeldingen en teksten testen voordat je jouw online advertentie aan het grote publiek laat zien. Klinkt als een geweldige tool, toch? Begrijp me niet verkeerd, ik ben het er helemaal mee eens dat advertenties continu getest moeten worden. Adverteren is testen, testen en nog meer testen. Meten is in dit geval letterlijk weten. Toch maak ik nooit gebruik van de optie a/b testen binnen Facebook Advertising. En jij zou dit ook niet moeten doen. Waarom ik je dat aanraad, vertel ik je in deze blogpost.
Wat is een a/b test nu precies?
Bij een a/b test test je twee verschillende opties. A staat voor optie A, oftewel de eerste versie. B staat voor optie B, de tweede versie. Zo kun je bij een advertentie precies dezelfde instellingen gebruiken, maar bijvoorbeeld twee verschillende teksten testen. Je kunt ook twee verschillende doelgroepen of verschillende afbeeldingen testen. A/b testen is iets wat in meerdere marketing tools wordt gebruikt, zoals in e-mailmarketing. De twee opties worden als test aan een klein deel van de doelgroep getoond. De versie die de beste resultaten behaalt ‘wint’. Deze versie wordt vervolgens aan de rest van de doelgroep getoond.
Waarom ik nooit een a/b test inzet…
Er zijn meerdere redenen waarom ik geen fan ben van a/b testen bij advertenties. Ten eerste test ik zelden één aspect tegelijk. Met een a/b test test je echter altijd maar één aspect tegelijk. Zeker als je begint met adverteren, heb je geen garantie dat de rest van jouw advertentie wel goed ingesteld staat. Wanneer je een a/b test gebruikt om bijvoorbeeld teksten te testen, maar je nog niet de juiste doelgroep bereikt heeft de a/b test geen nut.
Daarnaast kun je bij een a/b test achteraf niks meer aanpassen bij de ‘winnende’ advertentie. Bedenk je dat je toch een zinnetje wilt aanpassen, kan dat dus niet meer. Hoewel ik altijd zeg dat je niks roekeloos moet aanpassen aan jouw advertenties, ben ik wel van mening dat jij iets moet kunnen aanpassen als dit nodig is. Een groot nadeel aan de a/b test dus!
Niet altijd effectief
Tot slot vind ik de a/b test sowieso niet effectief bij meerdere advertentiedoelstellingen. Het werkt vooral bij ‘goedkope’ doelstellingen, zoals merkbekendheid of bereik. Hierbij kun je voor een paar euro veel mensen bereiken en kliks generen. Hierdoor is het betrouwbaar om de data bij deze doelstellingen te vergelijken bij een a/b test. Voor mijn klanten werk ik echter vaak met de doelstellingen leads generen of conversies. Deze conversies zijn bijvoorbeeld leads via de website, het downloaden van een digitaal product of het doen van een aankoop. De kosten per conversie verschillen gemiddeld van €1 tot €30, afhankelijk van de waarde van de conversie. Om een betrouwbare a/b test te hebben, moet je eigenlijk bij beide opties (a en b) conversies behalen. Hier moet je dan alsnog redelijk wat budget in stoppen om voldoende data over de conversies te verzamelen en toevaligheden uit te sluiten. Je kunt dan beter zelf experimenteren met advertenties.
Het alternatief
Ook zonder een a/b test kun je experimenteren met verschillende doelgroepen, doelstellingen, teksten, beeldmateriaal, etc. Hiervoor zijn twee opties. Je kunt allereerst zelf verschillende advertentiesets of advertenties aanmaken binnen dezelfde campagne. Door te kiezen voor Campagnebudgetoptimalisatie verschuift Facebook het budget binnen de campagne zelf naar de sets of advertenties die het beste presteren.
Daarnaast biedt Facebook nog een optie om te testen, namelijk dynamich advertentiemateriaal. Dit kan je niet gebruiken om doelgroepen of doelstellingen te testen, maar wel om verschillende teksten, afbeeldingen en knoppen te vergelijken. Dit zet je aan bij het aanmaken van jouw campagne, waarna je bij het maken van de advertentie de verschillende opties kunt selecteren.
Wil je weten hoe je dynamisch advertentiemateriaal inzet en evalueert? Ik behandel dit ook in mijn e-book ‘Word een held(in) in Facebook & Instagram Advertising’.
Heb jij weleens een a/b test ingezet bij online advertenties?
Meer blogposts
Deze blogposts vind jij waarschijnlijk ook interessant:
Evalueren: de belangrijkste KPI’s voor jouw doelstelling [gratis printable]
Dit zijn de KPI per advertentiedoel [Download] Wanneer jouw advertenties enige tijd lopen, wil je deze evalueren. Het is nu belangrijk om te analyseren op welke vlakken jouw advertenties het goed doen en wat je juist moet verbeteren. Bij het maken van jouw...
12x zo kun jij meer aankopen behalen met jouw online advertenties
12x zo kun jij meer aankopen behalen met jouw online advertenties Je hebt jouw advertenties ingesteld en je best gedaan voor converterende teksten en afbeeldingen. De campagnes lopen inmiddels, maar... er komen maar geen aankopen via de advertenties?! Geloof...
Is jouw Facebook Pixel AVG Proof?
Is jouw Facebook Pixel wel AVG Proof? Toen twee jaar geleden de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) werd ingevoerd gingen bedrijven als een gek aan de slag met het maken van Privacy Statements en Cookie meldingen. En jij vast ook. Als je sinds die...
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Met de nieuwsbrief van Days of Content ontvang jij regelmatig gratis tips over online marketing in je mailbox. Je krijgt tips over het optimaliseren van jouw advertenties en e-mailcampagnes. Ook houd ik voor jou alle ontwikkelingen op het gebied van online advertising voor je in de gaten. Zo ben jij helemaal up-to-date en is nog marketing altijd actueel.
[convertkit form=1415967]
Door je aan te melden voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met de Privacy Statement van Days of Content