door | jul 6, 2020

Facebook Shops komt eraan: Zo kun jij het gebruiken

Facebook beweegt langzaam van social media platform naar e-commerce platform. Binnenkort lanceren ze een nieuwe functie: Facebook Shops. Met deze feature wordt het nog makkelijker om producten te (ver)kopen. In deze nieuwsbrief vertel ik wat je kunt met Facebook Shops en wat het jou oplevert.

Facebook Shops, dat bestaat toch al?

Je hebt de term Facebook Shopping waarschijnlijk al vaker gehoord. Momenteel biedt Facebook namelijk al een manier van shoppen aan. Als paginabeheerder of adverteerder kun je jouw producten inladen in een catalogus. Hierdoor kun je producten taggen in jouw foto’s. Volgers kunnen gemakkelijk doorklikken naar jouw website om de producten daar te kopen.

Wat verandert er?

Met de nieuwe update hoef je als koper niet langer Facebook of Instagram te verlaten. Je kunt binnen het platform door alle producten browsen en de aankoop uitvoeren. Het afrekenen gebeurt ook binnen Facebook of Instagram. Hiermee hoopt Facebook het gemakkelijker te maken om producten aan te schaffen en om nieuwe winkels te ontdekken.

Is dat alles?

Met de komst van Facebook Shops kun je ook producten uitlichten in een Facebook of Instagram Livestream. Daarnaast voegt Facebook een handige feature toe met augmented reality. Hierdoor kan je items virtueel passen. Via de camera kan je bijvoorbeeld zien hoe een zonnebril jou staat of hoe een meubel in jouw interieur past. Een leuke toevoeging! Facebook maakt het ook mogelijk om loyalty programma’s op te zetten voor jouw klanten. Hierbij kun je bijvoorbeeld 10% korting geven na 3 bestellingen.

Net als op jouw website kun je gebruikers volgen door jouw Facebook Shop. Hier heb je geen Facebook pixel voor nodig. Een bijkomend voordeel: Wanneer een websitebezoeker een ad blocker gebruikt werkt de Facebook Pixel op jouw website niet. Hier heb je bij Facebook Shops geen last van, doordat de gebruiker niet gevolgd hoeft te worden met de Pixel. Je krijgt dus meer en meer betrouwbare data over jouw (potentiële) klanten.

Wat levert het jou op en wat kost het?

Facebook belooft een groei in bereik voor jouw webshop. Na een aankoop worden bijvoorbeeld ook producten uit andere webshops aangeraden. Zo kunnen jouw producten onder ogen komen van een publiek dat jou nog niet kent. Ook verwacht Facebook dat er sneller aankopen worden gedaan doordat de aankoop via Facebook verloopt. Hierdoor hoeven consumenten zich niet af te vragen of een webshop wel betrouwbaar is.

​Wat het verdienmodel van Facebook is bij de Shops in Nederland is nog niet duidelijk. In de USA staan de winkeleigenaren een percentage van de omzet via Facebook af, namelijk 10%. Een behoorlijk groot percentage, maar als Facebook zijn beloftes van meer aankopen kan waarmaken is Shops een uitkomst voor kleine bedrijven.

 

Wanneer kun je aan de slag met Facebook Shops?

Facebook Shops wordt momenteel uitgerold. In de USA wordt het al gebruikt. De verwachting is dat de feature binnen 2 maanden beschikbaar is in Nederland.

Wat denk jij? Gaat Facebook de beloftes waarmaken met Facebook Shops? Ik ben benieuwd hoe jij erover denkt.

Meer blogposts

Deze blogposts vind jij waarschijnlijk ook interessant:

Is jouw Facebook Pixel AVG Proof?

Is jouw Facebook Pixel AVG Proof?

Is jouw Facebook Pixel wel AVG Proof?   Toen twee jaar geleden de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) werd ingevoerd gingen bedrijven als een gek aan de slag met het maken van Privacy Statements en Cookie meldingen. En jij vast ook. Als je sinds die...

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met de nieuwsbrief van Days of Content ontvang jij regelmatig gratis tips over online marketing in je mailbox. Je krijgt tips over het optimaliseren van jouw advertenties en e-mailcampagnes. Ook houd ik voor jou alle ontwikkelingen op het gebied van online advertising voor je in de gaten. Zo ben jij helemaal up-to-date en is nog marketing altijd actueel. 

[convertkit form=1415967]

Door je aan te melden voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met de Privacy Statement van Days of Content